Koetjes, kalfjes, bloemetjes en 1 bij - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Thijs Brands - WaarBenJij.nu Koetjes, kalfjes, bloemetjes en 1 bij - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Thijs Brands - WaarBenJij.nu

Koetjes, kalfjes, bloemetjes en 1 bij

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

14 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Winton

Zo, daar ben ik dan weer met nieuwe avonturen op de boerderij.
Ik heb weer het een en ander meegemaakt.
Samen met Otto hebben we een beetje de verzorging van de kalfjes tot onze verantwoordelijkheid gemaakt. Er gaan er hier nogal wat dood en helaas is dat voornamelijk te wijten aan de nalatigheid in de verzoring en voornamelijk de voerdering van de kalfjes in de eerste dagen. Dit bezorgd ons werk en zo af en toe ook ergernis omdat je toch al weet dat het kalfje de volgende ochtend levenloos uit het hok gesleept kan worden. Eenmaal is een kalfje gestikt, omdat een van de medewerkers de sonde in het verkeerde keelgat had gestoken.
Inmiddels twee dagen geleden was ik met Otto weer kalfjes aan het verzorgen tot ik rond twee uur met de auto werd opgehaald om nog 'eventjes' gras te harken. Een paar kleine percelen moesten nog geharkt worden zodat het gras ingekuild kon worden. Dat eventjes van hier ken ik onderhand wel en het was ook geen verrassing dat ik pas rond 1.30 's nachts klaar was met harken. De verlichting op de trekker was niet super, dus op een gegeven moment kon ik ook niet meer zien waar ik wel en waar ik niet heb geharkt. Gewoon vaker op en neer rijden is dan de oplossing. Na het harken heb ik nog de kuil afgedekt en om half 4 was ik thuis. Otto zou er om 4 uur uit gaan om te melken en dus heb ik nog even gewacht en ondertussen mister Bean gekeken.
Volgens mij heb ik al eerder verteld dat de keuken hier niet veel te bieden heeft. Gelukkig zijn wij Hollanders erg innovatief en hebben wij hier een heerlijke hutspot gemaakt. Mark heeft deze gekookt. Een stamper was hier niet en dus heeft hij de 'stampot' tot een bejaardenprakje gemixt, maar het was echt heerlijk! De dag daarna bloemkool, home-made kaas-kerrie sausje, aardappels met jus en worst. Heerlijk.
Ik heb mijn eerste crash met een machine gemaakt! Helaas.... Ik ben met de nog vrij nieuwe Merlo verrijker een sloot ingegleden en heb daar met de zijkant een paaltje gekust. Helaas geven deze paaltjes niet zo mee er zit er een scheur in de plastic zijkant. Balen, dat vonden de vaste krachten hierook, maar twee dagen laten worden er weer zachtjes aan grapjes over gemaakt. Het gebeurd gewoon en Demolition Duitser heeft nog veel meer kapotte dingen op zijn naam staan. Die haal ik deze week niet meer in.
Gister heb ik met Otto jacobs-kruis-kruid uit het weiland gehaald. In eerste instantie moesten we alles de grond uit trekken omdat de Filipijn te laat was. Later kregen we een kruising tussen een schep en een bijl en ging alles veel makkelijker. Intotaal hebben we aangedrukt meer dan twee kuub van die rommel de grond uit getrokken. Dit alles hebben we gedumpt in de death-pit, het gat waar alle dode dieren worden gedumpt. Een mooi bloemetje op het graf zullen we maar zeggen!
Twee dagen heb ik op de 'Blue-Bitch' (New Holland) 'stront' gereden. Stront staat tussen haakjes omdat het slechts spoelwater is van het schoonmaken van de melkstal. Grote open op forelvijver lijkende bassins houden dit spoelwater vast en met een grote 16 kuubs Jako giertank met turbo (wederom is deze informatie voor de liefhebber) die binnen twee minuten vol zit, zakt het water niveau vrij snel.
Morgen en overmorgen ga ik weer melken. Vroeg op dus. Het is nu half 10, moet zo nog avond eten (kwam om half 9 pas van de trekker, 9 uur thuis) en om 4 uur er weer fruitig, maar niet fris, uit.
Tot zover weer een kleine update van de highlights. Deze week, dus morgen, nog een werkvergunning nummer aanvragen en Otto en ik gaan langzaam opzoek naar een auto, want over iets meer dan een week staan we op straat!
Groetjes en kusjes voor diegene die kusjes moeten krijgen

  • 14 Februari 2013 - 12:35

    Annelieke:

    Hé harde werker, laat je niet uitbuiten door die nonchalante gasten! Daar hebben ze zeker geen Partij voor de dieren? Veel plezier , goede reis volgende week en snel op zoek naar de echte kiwi!

  • 14 Februari 2013 - 13:21

    Carin:

    Tsjongejonge, wat een lange dagen zeg!
    Jullie moeten wel zoveel verdienen dat je straks een Rolls Royce kunt aanschaffen om daarin Nieuw Zeeland verder te gaan verkennen.
    Nog ruim een week buffelen en afzien en dan eindelijk echt vakantie!
    Hou je nog ff taai en het lijkt me een strak plan om Demolition Duitser niet in te halen met z'n schades!
    Kusjes terug,
    moedersch

  • 19 Februari 2013 - 07:10

    Ton:

    Hooi Thijs,

    Dat mooie boerenleven..... Ik hoop, dat je na dit strafkamp ernstig zal genieten van een welverdiende vakantie. Lekker met de beentjes omhoog!

    Groetsels,

    Ton

  • 23 Februari 2013 - 20:05

    Siegrit:

    Ha die Thijs,

    Leuk om zo s van je te horen! Ik hou je in de gaten hoor! :D
    Voel je je al een 'big brother'? ;)
    Heel veel succes met werken en geniet van al het moois om je heen, maar dat doe je zeker zo te lezen!

    Groetjes, Siegrit

  • 23 Februari 2013 - 22:38

    Nel:

    Hoi Thijs,
    leuk je verslag te lezen. Hard werken zo ste horen. heb je eigenlijk nog vakantie??
    Groeten uit een koud nederland.
    Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 19 Jan. 2013
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 12911

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 31 December 2013

een eindje under down-under

Landen bezocht: