That Socks - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Thijs Brands - WaarBenJij.nu That Socks - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Thijs Brands - WaarBenJij.nu

That Socks

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

04 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Winton

Zo, toch een goed voornemen is geslaagd dit jaar: ik heb al snel weer een stukje getypt.
het melken was er leuk. eventjes over de techniek: een oude de laval melkstal, 2 x 45 stands 60 graden visgraat. een behoorlijk eind dus van begin naar eind. de filipijnse manager van deze farm heet sok/sock. we melken in 1,5 uur ongeveer 300 koeien. helaas is heeft deze melkstal de diepte voor een echte filipijn en is het voor mij dus bukken geblazen. gelukkig gaat dat redelijk. lang leve het melkfilter, want geen van de uiers (ongeacht hoe smerig) wordt voor het aansluiten schoongemaakt. het nabehandelen bestaat uit een spray met jodium. het schoonspuiten gebeurd hier met een gigantisch dikke slang die bijna niet te houden is als de kraan vol open staan. afgetraind zullen jullie mij dus op schiphol ontvangen (de inhoud van de definitie afgetraind zal tot mijn aankomst ter discussie staan).
3 keer heb ik gemolken, toen heeft de Duitse boeren zoon Sebastiaan het weer overgenomen. 'Sebas' zoals we zeggen spreekt voor zijn nationaliteit aardig engels. zijn zinnen beginnen en eindigen overgens immer met 'fack!', afgeleid van het woord 'fuck'. dit woord wordt hier door de mensen zeer veel gebruikt. sebastiaan zegt bij alles wat of heel positief of heel negatief is 'fack' als vergrotende trap. voor de rest is het een harde werker en een prima gozer.
morgen zal ik de dikke van dale bellen. na gister zal de inhoud van de definitie goor nooit meer het zelfde zijn. Sock had voor mij wat klusjes wat voornamelijk bestond uit het stront vrijmaken van de paden rondom de melkstal. terwijl ik daar mee bezig was zette sebastiaan twee grote tonnen van elk 2 kuub vlak bij een van de looppaden neer. een zure lucht kwam mij te gemoed. die dag daarop mocht ik van Sock de tonnen schoonspuiten, maar daarvoor moest eerst de inhoud eruit dus de tonnen gingen op de kop. de inhoud was een kaas-gele ricotta achtige substantie met een lucht die niet met het nederlands vocabulair te beschrijven is. het was een restantje melk van afgelopen september. er zijn weinig dingen waar ik bijna van over mijn nek ga, maar dit is er een van. 'that socks!' ik schat zo, dat de dames van 'two girls one cup' gillend waren weg gerend bij het ruiken van deze geur.
vandaag kwam de eigenaar van de farms en van dit huis thuis, dus moest er een flinke vaat gedaan worden. al het afval is verzameld en omdat het hier niet wordt opgehaald wordt dit alles, GFT glas papier en plastic, in een ouderwets gat in de grond gegooid. de stofzuigen heb ik bij de jevon thuis opgehaald. deze had deze een maand geleden opgehaald omdat zijn eigen kapot was en tot die tijd nog niet terug gebracht. u zult denken: studentenkoos optrekje. en dat is het ook!
otto heeft gekookt en ik heb honger. lekker eten dus, het is inmiddels ook al weer kwart voor 10 's avonds en heb na het onbijt vanmorgen 10 uur nog niks weer gehad.
volgende keer (binnenkort hopelijk) weer meer avonturen! groetjes

  • 04 Februari 2013 - 13:18

    Carin:

    Nou, die Sock is wel een slimmerd zeg, jou zo'n gore klus op te laten knappen.
    Wat ik me afvroeg: waar blijft die drab eigenlijk?
    Moest je dat ergens heen of in spuiten?
    Tot de volgende keer, XXX

  • 04 Februari 2013 - 15:06

    Jouw Geliefde ;):

    Hahaha nu snap ik de ricotta ineens :) Jij stiekemerd! Door ons gesprekje van vanmorgen had ik ook nog niks gegeten (en hier is het nu 15:00) dus net lekker een bak yoghurt met cruesli naar binnen gewerkt. Jaja, magere yoghurt, naturel! Nee nog steeds vieze troep maar t schijnt wel gezond te zijn dus met een beetje suiker er overheen wel te houden, haha.

    Wat had Otto uiteindelijk gekookt? Frietjes of is het toch rijst met doperwten en schapenvlees geworden? Ah arme jongen! Volgens mij ga jij de 1e week dat je terug bent helemaal lol hier in de keuken!

    1,5 uur melken voor 300 koeien is wel wat anders dan ruim 3u melken voor 150 koeien he :P Links en rechts op de wereldkaart maakt dus wel uit...

    Dan nog even 2 dingen voor het meisje: dat bukken is niet zo erg, beeld je maar in dat je mij kust dan moet je ook altijd een meter naar beneden, EN: mijn definitie van afgetraind is een 6-pack (geen bierbuik/furst) :P We zullen zien...

    Kusjes!

  • 04 Februari 2013 - 17:04

    Marjoleine:

    Nou, hartstikke leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie avonturen. Het lijkt me niet meevallen in de hitte en in de enorme stank. Ik neem mijn petje voor je af, al heb ik er geen op.

    Ik hoop dat jullie het goed naar je zin hebt daar!

    Hartelijke groet,
    Marjoleine

  • 08 Februari 2013 - 11:55

    Harrry @ Corry Dijkshoorn:

    8 febr. 2013

    Hoi Thijs,

    Wist je niet dat Nederland het beste zuivelland zou zijn?

    De reiniging van de spenen voor het melken is wel heel anders. Komen er niet veel schilvers van de speen en haren van de uiers bij de melk. Hoe worden, die later verwijderd.
    Als (oude) boerenjongen kwam dit bij mij op.
    Van zure melk door het te laat goed reinigen van de kannen, kan je karnemelk maken ha ha.

    Groet van ons beiden en veel goeds de komende weken.
    Je reactie hoor ik thuis wel.

    Harry en Corry Dijkshoorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 19 Jan. 2013
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 12912

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 31 December 2013

een eindje under down-under

Landen bezocht: