Ja en amen - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Thijs Brands - WaarBenJij.nu Ja en amen - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Thijs Brands - WaarBenJij.nu

Ja en amen

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

25 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Zo, eindelijk het eerste verslag. Ik geloof dat ik wel voor 6 A-4tjes tekst heb, maar omdat we hier per MB betalen zal ik het iets korter houden. vergeef mij alle spelfouten trouwens....
Gelukkig reed de auto vanaf de bargerkampenweg sneller dan de treinen die ochtend. keurig optijd kwamen we op schiphol aan. Zowaar, het inchecken en het inleveren van de bagage verliep vlekkeloos. Twee koppen koffie en toen was het afscheid daar. Wel appart hoor, zo definitief 3 maanden al je geliefden niet meer zien.
We moesten nog wel even wachten voordat we vertrokken. dus als goed voorbereidende nederlanders eerst maar eens naar het toilet. gekgenoeg waren alle deurtjes dicht en lange tijd ging er geen open. ik dacht; laat ik gewoon eens aan een deurtje trekken. al snel bleek dat het toilet toch bezet was, want toen ik de deur openmaakte zat daar een whatsappende aziaat op de bak.
Daarna nog even wat eten bij de MacDonalds, want ook daar moest natuurlijk afscheid van genomen worden.
De vlucht ging erg voorspoedig. We kwamen om 6.45 lokale tijd in guangzhou aan. direct kwam er een slecht engels pratende chinees van de vliegmaatschappij op ons af of we een hotel wilden. ga weg, dachten wij. we redden ons ook wel op het vliegveld. de man van de paspoort controle kon beter engels en zei dat het hotel gratis was. en dat spreekt ons nederlanders altijd aan. eventjes wachten en toen gingen we met andere reizigers achter een klein chineesje aan die ons naar de bus (lees millieuramp) leidde. Snel ontstond de discussie of het weer nou zo grouw was, of dat het smog was wat we zagen. Toen de bus was gestart bleek al snel dat het om het laatste ging.
20 minuten rijden bracht ons bij het 'Vienna hotel', direct naast de 'pizzahut' en KFC. het hotel was nog in aanbouw. omdat we zolang moesten wachten voor het inchecken hadden we het idee dat ons bed nog snel inelkaar werd gezet. op onze kamer aankomen bleek alles dik voormekaar. een groot bed, een tv, een toilet en een super fijne douche. Aan de overkant van de kamer werd nog druk gebouwd en hielden de bamboe steigers het dak omhoog voor de arbeiders die daaronder sliepen.
Even snel douchen, slapen en toen de stad in. 'We zijn hier nu toch'. er waren bijna geen toeristen, wat dus betekende dat deze lawaaige gore markt altijd zo werd gehouden. de meest, laat ik het netjes zeggen, lokale culinaire producten werden er verkocht. wij, als veterinairen, konden niet alles goedkeuren maar blijven bij de opvatting dat het 'cultuur' is. zo noem ik bijvoorbeeld de vleesmarkt, waar al het vlees op kamertemperatuur op een houten plank ligt, waarnaast de kinderen op diezelfde plank aan het kaarten zijn. de ganzen lagen op straat, netjes met de poten bij elkaar gebonden terwijl buurman eend op de kop naast buurvrouw kip in een plastic zak werd gestopt. een eindje voorbij de markt lag een paar hectare moestuin. de gewassen stonden er prachtig bij. helaas werden deze groenten allemaal besproeid met water, nog groenen dan de gewassen zelf. een eindje voorbij deze moestuin bracht ons in de woonwijk, waar we door de lokale bejaarden raar en vies aangekeken werden. ik denk dat dat door de rimpels kwam.
terug op de markt kochten wij nog een stuk bamboe wat uiteindelijk een stuk suikerriet bleek te zijn. dit is de lokale kauwgom en het is heerlijk om op te kauwen. de smog werd erger en dus gingen wij terug voor nog twee uurtjes slaap voordat de milleuramp ons kwam ophalen om ons terug naar het vliegveld te brengen.
op het vliegveld aangekomen aten we nog wat met een aardige nieuw zeelander met zijn spaanse vriendin. een lange, voor mij redelijk slapeloze, vlucht kwamen we in auckland aan. opgelucht zagen wij dat onze koffers de baggageband af kwamen rollen. 'hoeven we daar niet meer achteraan'. toen trotseerden wij de gevreesde bordersecurity. 'heeft u iets aan te geven?'. 'Ja, we hebben onze schoenen ook in een ander land gebruikt.' 'Heeft u ze schoongemaakt, en zoja: hoe?' Otto: 'ja, met water en zeep.' verbaasd over het feit dat dat met water en zeep had gemoeten knikte Thijs 'ja en amen'.
Toen begon het geregel om een binnenlandse vlucht naar christchurch te regelen. na onze bel en internet bundel eraan gespendeerd te hebben, werden we door de intercom opgeroepen ons te melden bij de ticketbalie om onze papieren op te halen. snel gehaast gingen we naar de gate en doken wij het vliegtuig in. het veiligheids filmpje van air new zealand is erg vermakelijk. alle veiligheidsmaatregelen werden uitgelegd door alle karakters uit 'lord of the rings' 'narnia' en 'the hobbit'. kijk maar eens of je hem kan vinden, echt super mooi.
geland in christchurch werden wij door de shuttle vervoerd naar het hostel en doken wij ons bed in.
zojuist hebben wij ons uitgecheckt en ga ik de veehouder met wie we contact hebben gehad wederom bellen voor een plan van aanpak. volgende keer meer!
onder het motto ''t komt wel goed' komt het vast goed.
groeten uit een eindje under down under,
thijs en otto

• 26 Januari 2013 - 00:57

Roos:

Heey lieverd,

Zo te zien ben ik degene die de eer krijgt de 1e reactie te schrijven. Wat een toeval dat ik nog even mijn mail ging bekijken. Van de week las ik nog een stukje over het feit dat de smog-gehaltes in Bejing (geloof ik) een recordhoogte bereikt hadden. Niet echt een record om trots op te zijn, maar ach he. Misschien krijgen ze nog een keer een medaille ervoor ;)

Ik was al benieuwd of je al in Christchurch zat, zo kwam je whatsapp inderdaad over. Helaas heb ik niet zoveel WiFi, mijn huisgenoot besluit met enige regelmaat haar router/modem/hoe zo'n ding ook heet uit te zetten.

Anyways, veel plezier op het festival vandaag en groetjes aan otto!

Liefs,
    Roos

• 26 Januari 2013 - 16:27

Gepstra:

Jo!!

Bij deze alsnog veel fun gewenst. Zal de site regelmatig checken. En de volgende keer graag met foto's ja!?

Tjo

Gepkema

• 26 Januari 2013 - 16:47

Annelieke:

Ha neef, wat leuk om jouw avonturen een beetje mee te beleven door je verslag!
    Ik kijk uit naar je belevenissen,
    Have fun, groeten, Annelieke

• 27 Januari 2013 - 13:12

Ton:

hooi Thijs,

Goed om te horen, dat je de aarde vanuit die kant weer in evenwicht houdt. Wij doen hier ons best ook. Volgens Katja hebben de Kiwi's een levensmottomotto: 'What a man doesn't do today he does tomorrow and when he doesn't do it tomorrow he leaves it'. Vertaling in goed Nederlands: 'Manana, manana, manana!'
    Veel plezier.

groetsels,

ton

• 27 Januari 2013 - 15:13

Carin:

Hey tiesko
    Bedankt voor je leuke reisverslag. Nog maar vier dagen onderweg en nu al zoveel te "vertellen".
    Dat belooft nog wat! Fijn dat je nu op de boerderij aangekomen bent en minder fijn dat je zo verbrand bent!
    Veel werk en grote trekkers, helemaal geweldig voor jullie!
    Groet'n,
    moedersch

• 27 Januari 2013 - 17:55

Mijkie:

Ha mijn lieve broodje! (und Otto natuurlijk)

Wat een avonturen ook weer. Ben erg benieuwd naar de foto's hoor, die moeten er de volgende keer ook bij! Ik verheug me nu al op een volgend verhaal met wilde avonturen.

Veel kusjes van t lieve zusje die vandaar weer 1e prijs heeft gewonnen met Bo

• 28 Januari 2013 - 18:15

Marianne:

Hey Thijs,
    mooi dat je daar veilig bent aangekomen. Ben wel benieuwd of jij nu ook ziet dat de schaduwen daar anders zijn dan hier :P
    Groetjes Marianne

• 03 Februari 2013 - 23:10

Bommetje:

Hoi Thijs,

Nu al een leuke story.

Effe zakelijk gezien. Kennen ze daar de mestscheidingstechnieken al :p ??

Goede tijd toegewenst

Groet

Bommetje

• 26 Maart 2013 - 14:23

Roberto:

Jo.... net begonnen te lezen nu al leuk...
    veel plezier.. !!!

Groet, Rocco